Verdiverkstedet er en utfordrende og effektiv metode for å gjøre din virksomhets verdigrunnlag levende for dine ansatte. Verdiene blir ikke lenger fromme ord som henger på veggen, men et nyttig kompass for daglig prioritering og atferd.

Vi øker verdien av selskapets verdigrunnlag og gjør dem til et verktøy.
Verdiverkstedet kan gjennomføres som et konsentrert prosjekt over en arbeidsdag eller som en stegvis prosjekt over en til to måneder. Som en forberedelse til verkstedet gjennomføres det en enkel kvantitativ undersøkelse internt; og helst også hos de viktigste samarbeidspartnerne og kundene dere har. Her kartlegger vi om verdiene er kjent og i hvilken grad respondenten mener at dere lever opp til verdiene. Selve «Verkstedet» kan gjennomføres avdelingsvis eller om dere ikke er alt for store, som et stort arbeidsmøte der alle ansatte møtes i en stor sal til en utfordrende og godt planlagt arbeidsøkt. Vi arbeider oss gjennom:
- I hvilke relasjoner har verdiene våre en betydning for prioriteringer og atferd?
- Er det noen relasjoner der en spesifikk verdi er mer aktuell enn andre verdier og ev hvorfor?
- Hvilke handlinger kjennetegner/krever en verdi i ulike relasjoner?
- Hvor ofte utføres den handlingen som kjennetegner verdien?
- Presentasjon av resultatene fra undersøkelsen?
- Hvilke verdier må vi ta mer på alvor?
Avdelinger/Grupper rapporterer resultatene i plenum gjennom dagen og på slutten av dagen vil dere, sammen med undersøkelsen, ha fått ansatte med et dypere eierskap til verdiene. I tillegg vil dere også ha et klart bilde av områder der verdiene trenger å løftes tydeligere fram både internt og eksternt.
Som en oppfølgende prosess settes «verdigrunnlaget» opp som punkt på agendaen for neste ledermøte og der blir dere enige om rutiner for hvordan verdiene skal løftes bedre fram i den daglige virksomheten. Her har vi også noen effektive praktiske tips.
Ta kontakt med oss og gjør verdigrunnlaget til et levende verktøy!