Når du frykter for at en krise er under utvikling, eller ulykken/krisen har rammet, ta kontakt for bistand til krisehåndtering og/eller krisekommunikasjon. Ring (+47) 905 96 323.
Når krisen rammer er det viktig at du gjør de riktige tingene i riktig rekkefølge. Avhengig av scenario må du sikre:
- Umiddelbar alarmering av ambulanse, brannvesen og politi (alt etter scenario)
- Rask og oppfølgende innsats på skadestedet
- Rask mobilisering av egen beredskapsorganisasjon
- Rask etablering av beredskapsledelsen i fastsatte lokaler/alternative lokaler
- Presis trusselanalyse med identifikasjon av mulige mottiltak nå og på sikt
- Umiddelbar iverksetting av tiltak på/overfor:
– Skadestedet: Sikre liv, helse, miljø, anlegg og andre verdier
– Involverte ansatte, gjester, passasjerer og kunder
– Pårørende til involverte i samarbeid med politiet og kommunen(kommunene)
– Leverandører/Partnere
– Marked og kunder
– Myndigheter
– Medier: Bruk egne medier og ha god dialog med redaksjonelle medier - Overvåking av effekt og justering av tiltak
- Defuse & Debrief av involverte, ingen reiser hjem før de har hatt en prat om opplevelsen
- At arbeidet med å sikre normalisering/alternativ drift kommer i gang
I boka «Krise» kan du lese mer om hvordan vi tenker innen beredskap og krisehåndtering.